skip to Main Content

Het laagst klinkende strijkinstrument binnen de muziek is de contrabas. Deze klassieke voorloper op de basgitaar werd voor het eerst in 1782 gebouwd en word nog altijd in bijna alle muziekstijlen gebruikt. Het bespelen van de contrabas zonder strijkstok maar met de vingers (plukken genoemd) geeft het instrument een ritmische functie.

Lees meer

Het gebruik van de contrabas op deze manier is al decennialang een zelden ontbrekend gegeven in de jazzmuziek. Bedoeld als vervanger van de contrabas werd de elektrische basgitaar uitgevonden. De eerste elektrische basgitaar werd gebouwd in 1936 door Audiovox Manufacturing Company uit Seattle maar was geen succes. In 1951 bracht ontwerper Leo Fender de Fender Precision Bass uit. Dit is de eerste in serie geproduceerde elektrische basgitaar. Onder jazzmusici sloeg de Precision Bass aanvankelijk niet aan, maar de popmuziek, die in opkomst was, omarmde het instrument en maakte het tot een enorm commercieel succes. De Precision Bass wordt nog steeds gebouwd en is in feite de grootvader van de basgitaren. Waar de basgitaar net als de elektrische gitaar en het drumstel nog maar een aantal decennia bestaat, heeft de speeltechniek op de basgitaar zich op stormachtige wijze ontwikkeld. Het instrument heeft heeft hierdoor een grote invloed gehad op het ontstaan van rock en popmuziek, en op de ontwikkeling van met name de jazz.

De speelstijl met de duim, of met de vingers ontwikkelde zich en bassisten experimenteerden met de klank van het instrument. Het plukken aan en het hameren op de snaren, het zogenaamde “slappen” zorgt voor een percussief geluid dat veel gebruikt wordt in stijlen als funk, soul en fusion. Ook de zogenaamde dubbele duim-techniek ontstond. Hierbij wordt de duim op een vergelijkbare manier gebruikt als het plectrum. Afgewisseld met het plukken van de snaren door de vingers kunnen hiermee zeer virtuoze effecten worden bereikt. Het gedempt spelen (door de handpalm bij de brug tegen de snaren te drukken) met de duim geeft een specifiek, introvert geluid. Wanneer een snaar gedeeltelijk gedempt word op bepaalde punten zijn alleen de boventonen hoorbaar (flageolet).

De jazzscene, waar de contrabas decennialang een zelden ontbrekend instrument was, begon in de jaren 1960 met experimenten met het gebruik van de elektrische bas. Dit leidde mede tot baanbrekende opnamen waarin een nieuw geluid werd gezocht, zoals in Miles DavisBitches Brew (1970). Een van de gevolgen van het gebruik van de elektrische bas onder jazzmuzikanten was dat ook contrabassisten, die gewend zijn aan het ontbreken van frets, de basgitaar oppakten. Een aantal spelers ging ertoe over om te frets uit de hals te verwijderen. Een voorbeeld hiervan is de zeer invloedrijke bassist Jaco Pastorius, vooral bekend door zijn lidmaatschap van de toonaangevende formatie Weather Report. Zonder frets kan het voor de contrabas kenmerkende zingende geluid worden bereikt, waarmee Pastorius op de elektrische bas dan ook graag speelde. Sindsdien brengen fabrikanten ook fretloze bassen uit (voor de fretloze bas worden meestal ook aparte flatwound snaren gebruikt om het hout van de hals niet te beschadigen). Een nadeel hiervan is dat de bespeelbaarheid van het instrument een stuk moeilijker wordt. De basgitaar kan nu in de jazz zelfs worden waargenomen in traditionele ensembles als de Big Band.

Minder

Naar tarieven Meteen inschrijven

Baslessen worden gegeven door:

Florian Wolff

Visie/lesmethode: Tijdens de lessen staan het spelplezier en de persoonlijke ontwikkeling altijd centraal.

Lees meer

Emiel Schaap

Visie/lesmethode: In mijn baslessen probeer ik je alle bagage te geven die je nodig hebt…

Lees meer
Back To Top